Sacramento’s FOX dotterbolag KTXL ”FOX40” har utmärkt sig genom att vara först på plan flera gånger i Sacramentoregionen. De var först med att bruka en nyhetsbil som använde sig av satellit-TV, först med att använda sig av de sociala medierna Twitter och Facebook och de första att köra med ”breaking news” på lokal, nationell och global nivå.
I måndags var de också de första att köra betald reklam för en medicinsk marijuanadispensär. Förmodligen var detta också den första gången som marijuanareklam sändes i mainstream-TV. Ingen marijuana visades dock i reklaminslaget och inte heller nämndes ordet marijuana. Man använde sig istället av benämningen cannabis.
30-sekundersreklamen betalades av det Sacramentobaserade företaget CannaCare och producerades av KTXL. Där berättade patienter om vilka fördelar de uppnått genom att använda sig av medicinsk marijuana. I slutet av inslaget visades text under bilden som indikerade att cannabis kan användas för att lindra en mängd olika sjukdomar som bl a diabetes, HIV, och Hepatit C samt förhöjt blodtryck.
KTXLs tillförordnade chef Mike Armstrong säger att CannaCare-reklamen troligtvis är den första reklamen någonsin av sitt slag (där man alltså förordar användningen av medicinsk marijuana) som sänts på mainstream-television.
-Det är ett känt faktum inom medicinkretsar att marijuana kan ha en positiv verkan när det gäller att lindra illamående och kräkningar hos cancerpatienter som får kemoterapi och att den förhöjer aptiten hos AIDS-patienter, sa Armstrong i ett ett mail till FOX40.com och syftade på att reklamen inte skiljer sig från andra mediciner som läkemedelsbolag gjort reklam för på TV i årtionden.
Reklam som propagerar för marijuanaanvändning, även medicinsk sådan, har nyligen kommit att debatteras, sedan Facebook beslutat sig för att inte publicera en annons som propagerar för rekreationell användning av marijuana, något som ju Kalifornien folkomröstar om i november.
Facebook beslutade sig för att inte tillåta annonsen, därför att den visade ett marijuanalöv, och därigenom klassificerades bland övriga produkter avsedda för rökning. Därmed kunde den inte accepteras p g a Facebooks policy, sa en talesman för företaget till The Huffington Post.
Annonsen, som bekostas av ”Just Say Now”-kampanjen, godkändes dock därefter av Googles webbreklam.
Länk: