Nyligen så publicerade branschtidningen Resumé en nyhet om skådisen Suheib Saleh som kom att bli omdebatterad. I artikeln gjordes en koppling mellan Salehs roll som langare i Netflix-serien Störst av allt, och hans medverkande i en reklamfilm för nätläkarföretaget Kry.
Det här väckte en hel del uppmärksamhet på sociala medier. I cannabiskretsar på Facebook så var många upprörda över artikeln och flera ställde den retoriska frågan ifall Resumé, en tidning om reklam, har koll på vad ordet skådespelare betyder.
I veckan så kom Tryck, intresseföreningen för kulturarbetare av afrikansk ursprung, med ett kritiskt uttalande.
Vi har sökt Resumé med frågor om artikeln men inte fått svar. I en arg twittertråd så går det att ana den redaktionella vinkeln när tidningen i ett svar menar att kopplingen med just Kry och skådespelare från en populär serie för ungdomar är reklamstrategi?
Detta från ett bolag med en marknadsavdelning som har ifrågasatts flera gånger för tvivelaktiga metoder.
Eller så är det som ett guldkorn på twitter menar, att kategoriseringen ”Reklam” på artikeln i själva verket är en märkning för sponsrad artikel?
Länkar:
Spelar knarklangare i ”Störst av allt” – dyker upp i Kry:s reklamkampanj